Review – de tao van equus van Linda Kohanov

Linda Kohanov boek Tao van equusOok ik heb, als tienermeisje, bij een weiland gestaan met suikerklontjes in mijn hand om een paard te lokken. Ik droomde van het temmen van een wild paard, zoals ik in mijn tienerboeken had gelezen. Ik heb het echter nooit gedurfd, want ik vond paarden toch vooral groot en eng. Altijd was ik een beetje bang voor ze, ondanks dat ik vaak wel een vriendelijke blik in hun ogen zag.

Pas geleden heeft een vriendin van mij deelgenomen aan een familie-opstelling met paarden. Ze was verbaasd hoe deze dieren reageerden op de mensen en hun emoties. Ze heeft het als zeer helend ervaren.

Dus, toen ik tijdens een housesit in Portugal het boek van Linda Kohanov tegenkwam, over de spirituele potentie van paarden, ben ik het gelijk gaan lezen.

Linda’s relatie met paarden

In het begin kon ik de schrijfster goed volgen in haar leer- en ontwikkelingsproces. Linda Kohanov heeft zich altijd erg aangetrokken gevoeld tot paarden. Al op jonge leeftijd werkte ze met moeilijke paarden en op latere leeftijd leerde ze dat dwang en macht geen goede manieren zijn om met paarden om te gaan. De weg van de Tao is een betere.

Ze zag ook dat paarden (ofwel equus) de emoties van hun berijders spiegelden. Dus als de ruiter boos is, maar dat niet liet blijken, ging het paard zich boos gedragen. Ze ontdekte dat vooral mensen die niet congruent zijn in hun gevoel en handelen, met hun paard in de problemen raakten. Dus, iemand die zich verdrietig voelt, maar doet alsof ze vrolijk is in het bijzijn van het paard, zal ervaren dat het paard zich van haar afkeert of weigert taken uit te voeren.

In haar zoektocht naar meer kennis over paarden en de bijzondere band tussen de mens en het paard, ontdekt Linda dat paarden hele gevoelige wezens zijn, die emoties en sentimenten al veel eerder oppikken dan wij mensen. Volgens haar komt dat doordat paarden altijd prooi-dieren zijn geweest en daardoor continue alert moesten zijn op hun omgeving. Een leeuw die ontspannen wandelt vormt geen bedreiging, een leeuw die zich focust en zich klaarmaakt voor de jacht wel.

Energetische velden

Tot zover kon ik erg met haar meegaan, maar als zij daarna beargumenteerd dat de energetische velden van paarden als een soort collectieve herinnering in de ‘lucht’ blijven zweven, welke opgepikt kunnen worden door mensen (en dieren) die daar gevoelig voor zijn, vond ik het toch wel wat lastiger om het allemaal te vatten.

Ik geloof wel dat alles wat er gebeurd op aarde ergens wordt opgeslagen, en dat er een energievorm is die wij mensen nauwelijks kunnen ervaren. Veel mensen die paranormaal begaafd zijn, zijn in mijn ogen eigenlijk voelers van deze energieën. Linda vertelt dat zij via meditatie en bewustzijnsoefeningen naar die energie kan gaan en vragen kan stellen, waarop ze in beelden en soms zinnen antwoord krijgt. Ze krijgt ook visioenen die gelinkt zijn aan de paarden waarmee ze op dat moment werkt.

Mythes en gedichten

Tegelijkertijd vertelt ze in haar boek over mythes en haalt ze veel voorbeelden aan, waarin wordt gesproken over de speciale band tussen paard, mens en de spirituele wereld. Mythes en voorbeelden die dit niet benoemen, legt ze terzijde. Om haar ideeën en bevindingen een rationele onderbouwing te geven, maakt ze ook gebruik van verschillende onderzoeken en ervaringen van andere paardentrainers. Soms vind ik het wat teveel van het goede of ietwat te ver gezocht. Op andere momenten geeft het mij een heel nieuw perspectief op het leven en de verbondenheid tussen alle levende elementen. Ik heb voor mezelf gemarkeerd dat ik meer wil lezen over Moshe Feldenkrais, die veel heeft geschreven over de verbinding tussen lichaam en geest.

Bewondering

Ik heb bewondering voor Linda Kohanov, omdat zij haar eigen pad zo eerlijk heeft beschreven en haar inzichten en ervaringen deelt met de buitenwereld. Zij heeft mijn ogen geopend voor een andere mogelijke werkelijkheid en een andere kijk op de wereld. Alhoewel mijn rationele geest nog steeds gelooft, dat je altijd wel in een gedicht, mythe of historisch verhaal iets kunt vinden dat bij jouw beleving of ervaring past. Mijn intuitieve kant vindt het boeiend hoe de schrijfster kunst, historie, wetenschappelijk onderzoek en haar eigen ervaringen met elkaar verbindt. Zij heeft haar eigen canvas geschilderd en ik vind het een hele boeiende. Het is duidelijk dat dit haar visie op het leven is.

Meerdere boeken

Na dit boek, de Tao van equus,  heeft ze nog meerdere boeken geschreven. Indien mogelijk raad ik je aan om de boeken in het Engels te lezen, daar de Nederlandse vertaling niet altijd correct is en er nog wat redactionele foutjes in de tekst staan. Daarnaast geloof ik dat je zoveel mogelijk een boek in haar originele taal moet lezen, omdat de schrijver zich daarin het best kan uiten.

In ieder geval kijk ik nu met een andere blik naar paarden, heeft Linda mij een ander perspectief op het leven gegeven en merk ik dat ik nu nog meer moeite heb met mensen die hun dieren middels macht en dwang onder controle proberen te houden.